Buurtlink
Maak een keuze uit wat je wilt toevoegen
Stel buurtgenoten op de hoogte van activiteiten aankondigingen en evenementen
Heb je spullen te koop, gratis op te halen of ben je naar iets op zoek
Deel beelden uit de buurt van je favoriete plekken, monumenten of bezienswaardigheden
Deel verhalen uit de buurt over evenementen, historie of bijzondere bewoners
Roep de buurt op om een mening te geven of een stelling, klacht, opinies of meldingen
Schakel je buurtgenoten in voor hulp bij verloren voorwerpen, huishoudelijke zaken of klusjes
Ga een gesprek aan met je buurtgenoten
1. Plaats jouw kalender in de buurt
2. Waar vindt het plaats?

Het bericht wordt geplaatst in alle buurten binnen een straal van 10km

1. Plaats jouw vraag of aanbod in de buurt
2. Wat is de locatie?

Het bericht wordt geplaatst in alle buurten binnen een straal van 10km

1. Deel je foto of video
1. Vertel je verhaal
1. Deel je oproep met de buurt
1. Deel je hulpvraag met de buurt
2. Plaats het in de buurt
1. Stuur een bericht aan je buren
2. Plaats het in de buurt
Avatar user thumb 2478328456cfffcc349049089f80c0f7d3cc9125bd2afe642182acb3d11a12b7

Verhalen / Verslag van

Onveilige verkeerssituaties Gorinchem

Beste stadgenoten,
Op woensdag, 1 april 2015, heb ik met wethouder Freije - verkeerswethouder - een rondje door de stad - vooral de Haarwijk - gefietst. In het najaar van 2014 ben ik - op zijn uitnodiging - op bezoek geweest in het stadhuis en hebben we diverse, in mijn ogen gevaarlijke verkeerssituaties doorgenomen. Hij stelde toen voor om in het voorjaar samen een keer die punten langs te fietsen, zodat hij ze zelf, met mijn toelichting, in ogenschouw kon nemen. Dat is op 1 april (geen mop) gebeurd en we hebben niet eens alles kunnen bekijken, ondanks dat we ruim de tijd hadden. We hebben dat beide als plezierig ervaren.
Ik som de punten op waarnaar we gekeken hebben. We hebben vooral waargenomen en niet ter plekke oplossingen bedacht, hoewel suggesties daarvoor wel aan de orde zijn geweest.
1. Die rare onmogelijke bocht met beroerde bestrating in het fietspad langs de Stationsweg aan de kanaalzijde, ongeveer tegenover de leegstaande autoparkeerplaats van de NS/Arriva.
2. het tunneltje onder de spoorlijn bij het Stadhuis is veel beter te benutten. Hierin betrokken het trottoir /fietspad langs het stadhuis als verbinding tussen tunneltje en stadhuisplein voor fietsers. Ook geopperd dat fietsers/voetgangers beter gebruik van het tunneltje zouden kunnen maken ( overweg in minimaal 8 keer per uur dicht), geeft ruimte voor autoverkeer van Vroedschapstraat tot Lange brug.
3. Uitzichtbelemmerende reclamezuil voor auto’s op kruising Nieuwe Hoven/Mollenburgseweg.
4. Fietspaden langs de Banneweg zijn breed genoeg om in twee richtingen te benutten, waardoor gevaarlijke oversteekbewegingen (vaak heen en weer terug) voorkomen worden.
5. de levensgevaarlijke zebra in de Banneweg ter hoogte van de Stalkaarsen/huisartsenpost ligt daar helemaal verkeerd. Veel beter zou zijn aan de andere kant van Stalkaarsen en nog beter niet op die hoek, maar verder richting Johanneskerk als verbinding tussen de Colvenier en Piazza. Ik roep dit al sinds de apotheek weg is uit Piazza naar de Colvenier. De lampjes in de straat hebben de zaak alleen maar gevaarlijker gemaakt, omdat menig automobilist/motorrijder daar op rekent, maar ze werken niet op een sensor. Als iemand niet op de knop drukt gaan ze niet branden; levensgevaarlijk voor de overstekende voetganger. Volgens de gemeente is het veilig genoeg!!!
6. De smalle Haarweg voor fietsers (veel schooljeugd uit Hoornaar etc). trek de vergelijking maar met de Vlietskade naar Arkel dient zich aan. Overigens is dat 2 x oversteken voor fietsers van de Vlieskade nog steeds erg gevaarlijk
7. heggen op hoeken van wegen en straten die overzicht van verkeerssituatie hinderen; exorbitant is dat op de hoek Mollenburgseweg/Haarweg en hoek Grote Haarsekade/Haarweg.
8. randen langs fietspaden en verhoogd liggende paden zijn niet ongevaarlijk. Een erg gevaarlijk punt is de rand onderaan de Lingebrug/ Concordiaweg bij het reisbureau, o.a. door de snelheid die een fietser daar ontwikkelt en je hebt geen ogen genoeg om alles daar te overzien.
9. De schooljeugd moet op de kruising Stationsweg/Nieuwe Hoven ’s morgens al ze daar in grote getale langs komen wel de grootste moeite hebben om in die bocht naar rechts links af te slaan de Nieuwe Hoven op; wachten op een ongeluk lijkt mij. Ik heb daar geen eigen waarneming.
10. vervolgens komt de kruising Nieuwe Hoven/Haarsekade/Plantsoen. Het is daar ‘s morgen een half uurlang een strijd tussen hordes fietsers die naar school gaan, vanaf de spoorlijn komen en deels rechtsaf gaan de Haarsekade op (geen probleem), maar linksaf naar de Oude Hoven is vreselijk voor de schooljeugd. Wijselijk steken ze voor de kruising de Nieuwe Hoven over, via de zebra zo ongeveer en moeten dan dat veel te smalle fietspaadje door naar het Plantsoen. Voor dat fietspaadje heb ik inmiddels de toezegging dat het verdubbeld gaat worden; zodra in 2015 de riolering in het Plantsoen wordt vervangen, wordt dat “meegenomen”.Veel automobilisten hebben clementie met de overstekende schooljeugd, maar er zijn ook genoeg barbaren die droog zittend in hun tank doorscheuren.
11. verkeersheuvels in fietspaden in Oost (bij Dr Dreeslaan); een popperig spul en levensgevaarlijk. Gevaarlijk zijn ook die palen aan het begin van een fietspad; als je in een groep rijdt zie die echt niet. (hier zijn we nu niet wezen kijken overigens).
12. het gebied langs de Nieuwe Doelen “blijkt” voetgangersgebied te zijn; ik ben daar op weg naar de HEMA onlangs aangehouden en was me van geen kwaad bewust. Moet dat daar?
13. besproken hebben we nog even de verkiezingsrethoriek over de lift naar perron 2 van het station; mijn mening overigens is dat de lift wel moet, maar dat een soort hellingbaan ook gewenst is want een lift heeft veel te weinig capaciteit voor de hoeveelheid fietsen die er langs moeten. Voorlopig zou het al heel wat beter worden als die fietsgoten op de trappen een stuk verder van de muur geplaatst werden onder die leuning vandaan en overal aan dezelfde kant.
14. We hebben nog even gesproken over de metingen om te bepalen of een fietsbrug over het kanaal van Stenenhoek gewenst is.

Na eerst op de kamer van Freije in het stadhuis een halfuur te hebben bijgepraat met koffie hebben we tot ongeveer kwart voor twaalf rond gefietst.
De wethouder geeft hier en daar wat toelichting over plannen, bijv. over de Noordrand i.v.m. de krappe Haarweg en de fietsbrug,

Ik heb hem van harte aanbevolen om regelmatig iets te schrijven in de pers over bepaalde knelpunten; als je als burger iets meer weet over plannen bijvoorbeeld is het allemaal veel acceptabeler.

Wie vult het aan?

Adriaan Romijn
Nieuwe Hoven 63
4205 BA Gorinchem

Reacties

Avatar organisation thumb 6a3023c36ccc958bd52ee0e0f4aec3b07c0e55f80ded97d8ada76bd804882b44

Stichting Jazz Hall'72 - Gorinchem reageert

Hoi Adriaan
Ik heb pas heden de 'Buurtlink' ontdekt omdat de Gorinchemse jazzclub ingaand oktober'16 haar concerten in het Buurttheater POGO-Podium Gorinchem (voorheen de Haarhorst) gaat brengen. Betreft je 'onveiligheid overzicht' kan ik iets over de Grote- en Kleine Haarsekade aanvullen: Ten eerste het nog steeds onzalige idee om voor deze hele kade de 30KM. regel in te voeren. Ondanks dat dit al enige jaren plaatsvindt zijn er dagelijks veel 'narrow escapes' met het verkeer uit de zijstraten omdat met op de Haarsekade (zeker aan de 'Grote' zijde) bijna altijd harder dan de 30KM. rijdt. De gemiddelde snelheid is hier 50-60Km. En zeker na 22:00 (tot 01:00) zijn snelheden van 100KM. geen uitzondering! Ook het vrachtverkeer met vaak zeer zware wagens is een crime. Veel oudere woningen, vooral aan het begin van de Haarsekade zijn niet onderheid waardoor je op de bank of in bed ligt te schudden als er weer zo'n reus langskomt. Grote trailers met soms aanhanger denderen langs tot vaak in de late uurtjes - wat doen zij daar? Een verkeersbord met een verbod voor zware wagens zou een oplossing zijn maar dan ook POLITIE CONTROLE ! Aan dat laatste ontbreekt het chronisch ! Het is echt wachten op een grote clash en wie neemt dan de verantwoording?
Hopelijk kan er wat met deze aanvulling op jouw overzicht gedaan worden.

Thomas van Duijn
Grote Haarsekade 6
4205 VG Gorinchem.

Avatar user thumb 2478328456cfffcc349049089f80c0f7d3cc9125bd2afe642182acb3d11a12b7

adriaan reageert

Thomas bedankt voor je aanvulling. Overigens wordt je op de smallere Kleine Haarsekade als je niet uitkijkt op de fiets klem gereden tussen de spiegels van geparkeerde auto's en van die mensen die je toch nog willen passeren. Het is mij pas overkomen toen ik ruimte nam met de fiets tot voorbij geparkeerde auto's. Een onverlaat ging er toch langs via het gras en zette de auto dwars voor mij neer en kreeg een scheldkanonnade naar mijn hoofd.

Advies is toch laat je niet klemrijden, blokkeer de doorgang zolang je naast geparkeerde auto's fietst. Auto's mogen ook maar 30 km p/u rijden en jij gaat bijna net zo hard.

Verder kan ik melden dat het er naar uitziet dat mijn klacht bij punt 9 over verkeersonveiligheid binnenkort opgelost gaat worden door verbreding van het fietspaadje.

Haarwijk Oost, Gorinchem